PRZEDSZKOLE EDUMONTESSORI
MISJA PRZEDSZKOLA EDUMONTESSORI
Tworzymy w przedszkolu przyjazne więzi i uczymy dzieci jak budować relacje. Rozmawiamy o emocjach i dajemy każdemu przestrzeń do rozwoju, wypowiadania się, do bycia usłyszanym i bycia sobą.
W ten sposób młodzi ludzie uczą się wielu dobrych nawyków i kontaktu z samym sobą, ze swoimi uczuciami i potrzebami. Nawiązują przyjazne relacje z rówieśnikami, a podczas konfliktów dostają wsparcie dorosłego.
Tworzymy przestrzeń do rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem.
Autorska koncepcja, powstała z połączenia metody Marii Montessori, Porozumienia bez przemocy, Logodydaktyki i Rodzicielstwa Bliskości. Więcej o Idei Bycia tutaj.
Idea Bycia – autorska koncepcja powstała z połączenia metody Marii Montessori i NVC
Idea Bycia odkrywa nowy świat w edukacji. Pozwala dziecku iść własną drogą zgodnie z jego potencjałem, a dorosłemu pokazuje, jak być z drugim człowiekiem z empatią i akceptacją. Wychowujemy dziecko poprzez bycie z nim blisko, ale jednocześnie dając przestrzeń na rozwój samodzielności. Tworzymy i przygotowujemy tak otoczenie, żeby dziecko miało wszystkie przedmioty na wysokości wzroku, tak żeby były dostępne i ciekawe dla młodych ludzi.
„Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania, można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości.” – Carl Rogers
Pokazujemy rodzicom, że budowanie bezpiecznych więzi opiera się na zaufaniu i przekonaniu o skuteczności komunikacji, w której dziecko radzi sobie ze stresem, odwołując się do rodzica, następnie się oddalając od niego, gdy się uspokoi. Człowiek jest tak skonstruowany, że do życia i do rozwoju potrzebuje dobrych i bezpiecznych relacji z ludźmi.
Misja EduMontessori
Przygotowujemy dzieci do świata jutra, a rodzicom pomagamy w budowaniu bezpiecznych więzi z dzieckiem.
Wspieramy dziecko w jego naturalnym rozwoju, zgodnie z jego talentami i potencjałem.
Wspieramy naszych podopiecznych poprzez:
- W – wsłuchujemy się, jesteśmy obok z uwagą
- S – słuchamy potrzeb
- P – parafrazujemy
- I – intencja i kontakt są dla nas ważne
- E – empatia i emocje – widzimy i rozmawiamy o nich
- R – rozwiązania od dzieci – sprawdzamy i słuchamy
- A – akceptacja
- Ć – ćwiczenia
Stworzyliśmy Dom EduMontessori, w którym wychowujemy dzieci w wieku od 1 do 6 lat. Tworzymy przyjazną przestrzeń do rozwoju, a my dorośli wspieramy dzieci w tej drodze.
Przedszkole istnieje od 2006 roku i ma ponad 600 absolwentów.
Przedszkole EduMontessori tworzy Donata Sulikowska.
Jestem drugim pokoleniem tworzącym przedszkole.
Nasze początki to marzec 2006 rok, więc to już ponad 15 lat.
Moi najbliżsi współpracownicy to:
- wicedyrektor Anna Bąkowska Kubiak,
- dyrektor finansowy Anna Zych,
- kierownik Michał Sulikowski,
- pozostałe informacje o przedszkolu i pracownikach w zakładce
Zaangażowałam się w edukację alternatywną, ponieważ pragnę uwolnić dzieci od ograniczeń, jakie niesie systemowe przedszkole. Skupiam wokół siebie ludzi edukacji, którzy robią to, co odpowiada na potrzeby dzisiejszych dzieci i organizują zajęcia w sposób nowoczesny oraz przygotowują młodych ludzi do życia, nie tylko do następnego etapu edukacji.
Tworzymy miejsce, w którym dzieci zdobywają nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim rozwijają kluczowe dla ich przyszłości kompetencje, takie jak rozumienie i nazywanie własnych emocji, inteligencję społeczną, umiejętność rozwiązywania problemów, wyciągania wniosków, interdyscyplinarność, umiejętność podejmowania decyzji, zdolność myślenia projektowego.
Aktywnie uczestniczę w życiu polskiego i międzynarodowego środowiska montessoriańskiego. Jestem członkiem Klubu Dyrektorów Montessori, Forum Montessori Europe oraz Polskiej Rady Montessori, współpracuję z Polskim Instytutem Montessori.
Nasi pierwsi wychowankowie właśnie zdali na studia. Pochwalić się możemy, że jeden z pierwszych naszych podopiecznych Piotr M. zdał właśnie na studia muzyczne w USA w Bostonie. Ucieszyła nas ta wiadomość i serdecznie mu gratulujemy.
Program nauczania i zajęcia dodatkowe.
Przedszkole EduMontessori to miejsce stworzone z myślą o małych dzieciach.
Tworzymy przestrzeń do rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem. W tym celu powstała IDEA BYCIA, autorska koncepcja stworzona przez Donatę Sulikowską, współzałożycielkę Domu Edumontessori – Przedszkola i Szkoły Podstawowej w Płocku. Chcemy razem stworzyć przyjazny świat dla dzieci i dorosłych. Wszyscy w społeczności pomagamy sobie tworzyć bezpieczne więzi, kierując się dobrem, miłością i wewnętrznymi potrzebami.
Program Wychowania Przedszkolnego
Program wychowania przedszkolnego realizowany w naszej placówce oparty jest na zagadnieniach pedagogiki Marii Montessori. M. Montessori bardzo podkreślała konieczność i ważność zapewnienia dziecku swobody wyboru i rozwijania samodzielności myślenia. Program ten realizowany jest poprzez pracę wolną każdego dziecka z pomocami dydaktycznymi.
Program obejmuje 8 podstawowych działów:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Poszczególne działy realizowane są poprzez następujące zagadnienia:
- Materiał do ćwiczeń praktycznego życiajest odpowiedzią na naturalny pęd dziecka do aktywnego działania. Ćwiczenia z tego działu uczą samodzielności, wytrwałości, wiary we własne siły oraz szacunku do siebie i innych. Częste powtarzanie czynności prowadzi do koordynacji i zharmonizowania gestów dziecka oraz wyuczenia się konkretnych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu. Zaszczepiają w dziecku troskę o siebie, o innych i o otoczenie. Te aktywności zawierają wiele zadań, które dzieci obserwują jako naturalny element życia w domu: pranie, prasowanie, nakrywanie do stołu, zmywanie naczyń, układanie kwiatów;
- Materiał sensorycznywprowadza w świat wymiarów, powierzchni i brył, umożliwia kształcenie podstawowych pojęć (np. duży/ mały), uczenie się na podstawie doświadczania. Za pomocą specjalnie zaprojektowanych materiałów dzieci uczą się rozpoznawać i selekcjonować wrażenia. Robią to przez dotyk, wzrok, powonienie, smak, słuch i badając własności fizyczne otoczenia. Materiał sensoryczny rozwija umiejętności poznawcze (myślenie, porównywanie, kojarzenie) i koncentrację uwagi;
- Pomoce do edukacji językowej służą do wzbogacania słownictwa, nauki pisania, czytania, pomagają zrozumieć poszczególne trudności językowe (np. dwuznaki, zmiękczenia). Język jest niezbędny do egzystencji człowieka. Środowisko Montessori dostarcza bogatego i precyzyjnego słownictwa. „Kiedy dzieci przychodzą do klasy w wieku ok. 3 lat, są obdarzone możliwością najprostszego wzbogacenia słownictwa, jakie nabyły podczas ich krótkiego życia i aby używać go inteligentnie, precyzyjnie i pięknie, stając się świadome jego własności nie dlatego, że je tego nauczono, ale dlatego, że pozwolono im na odkrycie i zbadanie tych własności samodzielnie” (M. Montessori);
- Materiał do edukacji matematycznej obejmuje naukę liczenia, wykonywania działań arytmetycznych, a wraz ze wzrostem stopnia trudności i abstrakcji – geometrię i ułamki. Pomoce te pomagają dziecku zrozumieć matematyczne pojęcia przez pracę z konkretnymi zestawami;
- Pomoce z działu kultury ukazują dziecku przyrodnicze i kulturowe aspekty naszego świata, zapewniają codzienny kontakt z przyrodą ożywioną i nieożywioną. Dzieci uczą się o innych kulturach przeszłych i obecnych, co pozwala zakwitnąć ich wrodzonemu szacunkowi i miłości do otoczenia, tworząc poczucie solidarności z globalną rodziną ludzką i światem natury;
- Wychowanie przez sztukę realizowane poprzez:
- zajęcia artystyczne i plastyczne, a dla starszych dzieci plastyczno-techniczne,
- wyjścia do muzeum,
- zwiedzanie wystaw,
- zajęcia teatralne w przedszkolu,
- wyjazdy do kina,
- słuchanie muzyki klasycznej,
- uczestnictwo w innych wydarzeniach kulturalnych organizowanych dla dzieci w wieku przedszkolnym na terenie miasta.
- Wychowanie religijne realizowane jest poprzez uczestnictwo starszych dzieci w religii oraz wychowanie dzieci w duchu wartości i tradycji chrześcijańskich. Nauka religii opiera się na założeniach Katechezy Dobrego Pasterza;
- Muzyka i ruch realizowana w formie zajęć grupowych:
- muzyczno-rytmicznych rozwijających koordynację ruchową, rozwój poczucia rytmu, ćwiczenia doskonalące grację i koncentrację, naukę odtwarzania melodii, piosenek oraz gry na prostych instrumentach muzycznych,
- ruchowych, w szczególności gimnastycznych, zapewniających dziecku zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. W ramach tych zajęć realizujemy edukację zdrowotną poprzez naukę zachowań zdrowotnych oraz zamiłowanie do aktywności ruchowej, w miarę możliwości jak najczęściej na świeżym powietrzu,
- tanecznych – kształtujących sylwetkę, poczucie własnego ciała, koordynację ruchową i wyczucie rytmu.
ŻŁOBEK EDUMONTESSORI "Żyrafa"
W Żłobku Montessori opieka nad dzieckiem prowadzona jest zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessori. Opiekunki podążają za indywidualnym tempem rozwoju dzieci.
W placówce dzieci przebywają w „przygotowanym otoczeniu” – aranżacja sal, meble, pomoce Montessori są tak rozmieszczone, by stymulować rozwój dziecka.
Dzięki jasnemu podziałowi przestrzeni dzieci łatwo się w niej odnajdują i zaspokojona jest ich naturalna potrzeba porządku. Meble i wszystkie inne przedmioty są na takiej wysokości, że dziecko może samo po nie sięgnąć i skorzystać.
Przestrzeń podzielona jest na działy edukacji Montessori:
1. Kącik życia praktycznego
2. Kącik sensoryczny
3. Kącik matematyczny
4. Kącik sztuki i kultury
5. Kącik językowy
Oprócz tego jest też przestrzeń na tzw. dużą motorykę, czyli głównie wspinanie się i zjeżdżanie na specjalnie przygotowanych do tego materacach i konstrukcjach drewnianych oraz plac zabaw. Proces kształcenia opiera się na zainteresowaniach, możliwościach i potrzebach dziecka.
Warto też wspomnieć, że w żłobku Montessori niekoniecznie mówi się o zabawkach i zabawie – mówimy raczej o pracy lub nauce. Choć dziecko taką edukację traktuje faktycznie jako rozrywkę i ma do dyspozycji różne zabawki, to jednak jego umysł wykonuje pracę i nabywa nowe umiejętności.