Skip to content Skip to footer

Pedagogika Montessori – na czym polega i jakie ma zalety? 

Wybór żłobka, a później przedszkola to nie lada wyzwanie dla rodziców. W końcu chodzi o to, by dziecko czuło się bezpieczne, miało swobodę odkrywania i mogło rozwijać się w swoim tempie. Nie bez powodu coraz popularniejsze stają się więc alternatywne metody wychowania, takie jak pedagogika Montessori. Podstawą tego podejścia jest szacunek do dziecka jako odrębnej osoby – niezależnej, twórczej i ciekawej świata już od pierwszych miesięcy życia. Odpowiednio przygotowane otoczenie, wyselekcjonowane materiały i świadoma obecność dorosłego – to właśnie fundamenty tej metody. Jakie zalety ma pedagogika Montessori i dlaczego warto zapisać dziecko do takiej placówki? 

Czym jest pedagogika Montessori i jakie są jej podstawy?

Pedagogika Montessori to system edukacyjny oparty na badaniach i praktyce włoskiej lekarki Marii Montessori. Już na początku XX wieku zauważyła ona, że dziecko najlepiej rozwija się w otoczeniu, które odpowiada jego wewnętrznym potrzebom. Nie narzucała mu tempa ani kierunku, tylko uważnie obserwowała. Z czasem stworzyła spójną koncepcję pracy, w której najważniejsze są samodzielność, swoboda wyboru i zaufanie do dziecka.

W pedagogice Marii Montessori ogromne znaczenie mają tzw. okresy sensytywne, czyli momenty, w których dziecko jest szczególnie podatne na naukę konkretnych umiejętności. Właśnie wtedy warto proponować mu odpowiednie aktywności, zamiast wyprzedzać jego rozwój. W przedszkolu Montessori w Płocku dzieci uczą się, bo chcą – a nie dlatego, że muszą. W dobrze przygotowanym środowisku chętnie przyswajają wiedzę, pracują z zaangażowaniem i w swoim rytmie. Rolą dorosłego nie jest kierowanie, ale towarzyszenie. Maria Montessori pedagogikę oparła na szacunku i zaufaniu do dziecka i jego naturalnych możliwości.

Jakie materiały edukacyjne są stosowane w pedagogice Montessori?

Czy wiesz, że dziecko najlepiej uczy się poprzez dotyk i eksperymentowanie? Dlatego w placówkach opartych na tej metodzie ogromną rolę odgrywają materiały edukacyjne Montessori. Są one proste, estetyczne i zaprojektowane tak, by dziecko mogło samodzielnie odkrywać zasady działania. Każdy materiał rozwija konkretną umiejętność i daje możliwość samodzielnego sprawdzenia, czy aby na pewno wszystko zostało wykonane prawidłowo.

W codziennej pracy pojawiają się między innymi tablice sensoryczne, drewniane klocki, czy zestawy do przesypywania. W grupach najmłodszych, gdzie realizowana jest metoda Montessori w żłobku, używa się materiałów wspierających rozwój motoryczny, koordynację wzrokowo-ruchową i koncentrację. Dzięki temu maluchy poznają świat poprzez zmysły, a nie przez przyswajanie wiedzy „z góry”.

Jakie placówki stosują pedagogikę Montessori?

Metoda Montessori w przedszkolu jest dziś coraz popularniejsza i to nie tylko w dużych miastach. Metodę tę wprowadzają placówki, które chcą zapewnić dzieciom harmonijny rozwój już od pierwszych lat. Prywatny żłobek w Płocku to miejsce, gdzie dzieci pracują w atmosferze spokoju i szacunku, a każde z nich może wybrać aktywność zgodną ze swoimi potrzebami i możliwościami.

Placówki Montessori są inaczej zorganizowane niż tradycyjne przedszkola. Nie ma podziału na klasyczne grupy wiekowe. Za to dzieci w różnym wieku uczą się razem. Dzięki temu starsze rozwijają empatię i odpowiedzialność, a młodsze obserwują i przejmują od starszych różne umiejętności.

Pedagogika Montessori zakłada, że dziecko najlepiej uczy się wtedy, gdy czuje się bezpieczne, zauważone i ma przestrzeń do działania. I właśnie to staje się coraz częściej standardem zarówno w przedszkolach, jak i żłobkach.

Jak rozwijała się pedagogika Montessori od czasów Marii Montessori do dziś?

Od chwili, gdy Maria Montessori zaproponowała swoje podejście do edukacji, minęło ponad sto lat. Jej obserwacje i metody zostały potwierdzone przez współczesne badania z zakresu psychologii i neurobiologii. Dzięki temu pedagogika Montessori nie tylko przetrwała próbę czasu, ale zyskała na aktualności.

Oczywiście obecnie placówki Montessori wprowadzają też elementy współczesnych technologii, diagnozy pedagogicznej czy narzędzi wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie zatracają jednak tego, co najważniejsze – zaufania do dziecka i jego potencjału.

Leave a comment